Tel.: 89 761 32 20
„Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością" dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2026
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sępopolu
Gmina Sępopol informuje o naborze wniosków do resortowego Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej finansowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego – „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością" dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2026 przez Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sępopolu.
W związku z zakwalifikowaniem wniosku złożonego przez Gminę Sępopol przyjęto środki z Funduszu Solidarnościowego na realizację zadania w łącznej wysokości:
Kwota dofinansowania wynosi: 1 005 072,30 zł
Całkowita wartość wynosi: 1 005 072,30 zł
Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym dla 53 osób niepełnosprawnych zamieszkujących teren Gminy Sępopol w tym:
49 osób z orzeczonym znacznym stopniem niepełnosprawności (24 z niepełnosprawnością sprzężoną mające trudności związane z samoobsługą, mobilnością i komunikacją),
4 osoby niepełnosprawne z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności (1 osoba z niepełnosprawnością sprzężoną).
Zgodnie z Programem limit godzin usług asystencji osobistej finansowanych ze środków funduszu przypadających na 1 uczestnika wynosi nie więcej niż:
840 godzin rocznie dla osób z niepełnosprawnościami posiadających orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności z niepełnosprawnością sprzężoną;
720 godzin rocznie dla osób z niepełnosprawnością posiadających orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności;
480 godzin rocznie dla osoby z niepełnosprawnościami posiadającej orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności z niepełnosprawnością sprzężoną;
360 godzin rocznie dla osób z niepełnosprawnością posiadających orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.
Okres realizacji usług asystenckich: styczeń - grudzień 2026r. (ich szczegółowy termin zostanie ustalony w kontrakcie zawartym z każdym Uczestnikiem Programu. Usługi asystencji osobistej nie mogą być realizowane w okresie, którego nie będzie obejmować umowa z asystentem).
Procedura rekrutacji do Programu:
Osoby zainteresowane udziałem w Programie proszone są o wypełnienie i dostarczenie kompletu dokumentów, na który składa się:
- kserokopią dokumentu/ów potwierdzających uzyskanie przez wskazanego asystenta kwalifikacji w co najmniej w jednym z następujących kierunków: asystent osoby niepełnosprawnej (zawód asystenta osoby niepełnosprawnej jest wymieniony
w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. z 2018 r. poz. 227, z 2021 r. poz. 2285, z 2022 r. poz. 853 oraz z 2024 poz. 1372) pod symbolem 341201 w ramach grupy: Pracownicy wsparcia rodziny, pomocy społecznej i pracy socjalnej (symbol 3412), opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, siostra PCK, fizjoterapeuta lub, za zgodą realizatora Programu, w innych zawodach i specjalnościach o charakterze medycznym lub opiekuńczym
lub
posiadające co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami, np. doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom z niepełnosprawnościami w formie wolontariatu, oraz
wskazane przez uczestnika lub jego opiekuna prawnego (w przypadku osoby małoletniej albo ubezwłasnowolnionej całkowicie) w Karcie zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2026.
(posiadanie doświadczenia może zostać udokumentowane pisemnym oświadczeniem podmiotu, który zlecał udzielanie bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami. Podmiotem tym może być również osoba fizyczna (a więc nie tylko osoba prawna, czy jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej), która zleciła udzielenie bezpośredniej pomocy osobie z niepełnosprawnością. Ocena posiadania przez osobę doświadczenia w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami należy do realizatora Programu).
Uczestnik Programu może wskazać na asystenta osobę, która nie spełnia warunków dotyczących wykształcenia czy doświadczenia. Warunek - przyjmuje odpowiedzialność za wybór, co potwierdza w oświadczeniu oraz w Karcie zgłoszenia.
Wyżej wymienione dokumenty dostępne są u rejonowych pracowników socjalnych.
Uwaga!
W/w dokumenty należy złożyć w zamkniętej kopercie z opisem Program „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością" dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2026
w sekretariacie Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sępopolu, ul. Lipowa 1A, bądź bezpośrednio do rejonowego pracownika socjalnego.
Zakwalifikowanie do Programu odbywać się będzie na podstawie kompletnych wniosków. W/wym. dokumenty należy dostarczyć w terminie od 18.12.2025 r. do 29.12.2025 r.
W trakcie realizacji Programu dopuszcza się możliwość przyjęcia dodatkowych wniosków pod warunkiem dostępności limitu godzin i środków na realizację usług asystencji osobistej.
Niekompletne wnioski nie będą rozpatrywane!!!!
Pracownicy Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sępopolu poinformują
o zakwalifikowaniu do Programu.
Ważne!
Uczestnik Programu może samodzielnie wybierać asystenta, z wyłączeniem osób będących członkami rodziny. Za członków rodziny uczestnika, na potrzeby realizacji Programu uznaje się wstępnych oraz zstępnych, krewnych w linii bocznej, małżonka, wstępnych oraz zstępnych małżonka, krewnych w linii bocznej małżonka, zięcia, synową, macochę, ojczyma oraz osobę pozostającą we wspólnym pożyciu, a także osobę pozostającą w stosunku przysposobienia z uczestnikiem
Szczegółowe informacje na temat Programu można uzyskać pod nr tel. (89) 761 32 19 lub na stronie internetowej: https://niepelnosprawni.gov.pl/program-fs/nabor-wnioskow-w-ramach-resortowego-programu-ministra-rodziny-pracy-i-polityki-spolecznej-asystent-osobisty-osoby-z-niepelnosprawnoscia-dla-jednostek-samorzadu-terytorialnego/
Kierownik
Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
Joanna Zarzycka
DOKUMENTY DO POBRANIA:
Sprawy związane z przystąpieniem do Programu można załatwić w godzinach 715-1515 w siedzibie MGOPS w Sępopolu, ul. Lipowa 1a, tel. 89 761 32 20, adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Ze strony Realizatora Programu jako osobę do kontaktu wyznacza się pracownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sępopolu Panią Sylwię Demczuk, pok. nr 3, tel. 89 761 32 20 wew. 29, adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Poniżej znajduję się Program AOON 2026